DPF – vi forklarer

Du har sikkert hørt prat om DPF eller Diesel Partikkelfilter som er det norske navnet?

Mange vet ikke helt hva dette egentlig er, hvordan det fungerer og hva man bør tenke på som bileier. Leser du videre skal vi prøve å forklare deg. 


Bilde av diesel partikkelfilter til en Audi

 

Hva er DPF – Dieselpartikkelfilter
Filteret er montert i eksosanlegget for å redusere utslipp av sot slik at produsenten klarer de aktuelle EURO-kravene for å få lov til å selge bilen. Noen merker var veldig tidlig ute med partikkelfilter, men fra 2009 (Euro 5) måtte biler ha dette som standard. I tillegg til selve filteret sitter det påmontert forskjellige sensorer. Dette kan være trykksensorer, O2 sensorer og temperatursensorer. Bilens ECU eller datamaskin får hele tiden tilbakemelding fra sensorene om tilstanden på filteret. Når filteret begynner å bli tett er systemet laget slik at det skal rense seg selv ved at bilen tilfører ekstra diesel som skal brenne rent filteret. Dette kalles Regenerering av dieselpartikkelfilter.  Hvilke forutsetninger som må til eller hvilke varsellamper(kun noen merker) som tenner ved denne selvrensen eller regenereringen kan du lese om i bilens instruksjonsbok. De mest vanlige er driftsvarm bil, 2000-3000 omdreininger på motor og en gitt kjørestrekning eller tid.

 

Problemene med DPF – Dieselpartikkelfilter
Det som skjer med partikkelfilteret er i hovedsak så enkelt som at det tetter seg. Dette skjer i hovedsak enten for at kjøremønsteret til kunden ikke passer med slik bilen er konstruert. Bilen er konstruert for å selvrense seg selv med f.eks en kjøretur på 2-3 mil og med et turtall på turtall mellom 2000-3000 rpm. Mange bileiere bor 1-3 km unna jobben, mens på veien skal de både handle og hente i barnehagen. Bilen vil da aldri oppnå driftsbetingelse for regenerering/selvrensing og motorlampe og avgasslamper vil tenne. Den andre årsaken er feil på bilen som forårsaker dårlig forbrenning. Eksempler på dette kan være defekte glødeplugger, feil på turbo, defekte dyser, sensorer,  tett luftfilter, drivstoffkvalitet mm. På moderne biler er det viktig å ta alle feil alvorlig. Et vanlig eksempel er glødeplugger, før var disse kun laget for å hjelpe til å starte bilen. I dag skal disse også sørge for god forbrenning selv etter start. Kjører man rundt med en defekt plugg er faren stor for å få trøbbel med partikkelfilteret og andre systemer på bilen.


Bilde av veldig tett partikkelfilter på vårt verksted

 

Forebyggende
Det er veldig enkle og rimelig tiltak du kan gjøre som bileier for å begrense problemer i disse systemene.

  1. Les i instruksjonsboken om systemet på din bil. På mange modeller tenner eller blinker en spesiell lampe når filteret har behov for selvrens/regenerering. Da står det beskrevet akkurat hva du bør gjøre. Ofte kjøre på 2000-3000 omdreininger i 60-80 km/t i over en gitt kjørestrekning/tid.
  2. Sørg for å følge bilens serviceprogram og bruk riktig olje. Feil olje som ikke er tilpasset en bil med DPF og akkurat din motor vil gi mer sot og tette filteret.
  3. Sørg for å tvangskjøre bilen på ca 2000 rpm noen mil når du skal på langtur. Kjører du bare korte turer anbefaler vi deg å legge inn en tur over en mil med  forhøyet turtall (over 2500 rpm)  en gang i uka.
  4. Fyll kjemikaler i drivstoff som renser og smører drivstoff-systemet og dieselpartikkelfilteret. Vi har veldig god erfaring med Tunap til 1-2 ganger pr år. 

Tunap Microflex Servicekonsentrat Diesel 984

Tunap partikkelfilter tilsetning 184

Motorlampe og DPF-lampe lyser, hva gjør jeg?
Vi anbefaler deg å kontakte verksted så tidlig som mulig. Som vi har vært inne på tidligere så henger mye i sammen på moderne biler. Ved å angripe problemet tidlig reduserer du risikoen for å få større reparasjoner i de andre systemene.

                                         
Eksempel bilde på motorlampe                                       Eksempel bilde på DPF-varsellampe

 

Kan alle verksteder reparere tett partikkelfilter?
Skifte av selve filteret er enkel jobb for de fleste bilverksteder. Problemet er ofte at mange verksteder ikke løser årsaken til at filteret har tettet seg. Vi har dessverre sett veldig mange tilfeller av verksteder som har skiftet filteret for kundene sine både 1,2 og 3 ganger uten å løse årsaken, dette har vært både merkeverksteder og frittstående. Dette har gitt kunden unødvendige kostnader når årsaken ofte har vært så enkel som defekt glødeplugg eller andre rimelige utbedringer. Det blir også skiftet mange filtre som har feilkode, men som ikke er tette. Det er fordi bilen f.eks har feilkode på tett partikkelfilter, mens den virkelige feilen er en defekt sensor. Det betyr at du som kunde kan bli anbefalt en reparasjon på 10 000 – 20000 kr, når feilen bare er en enkel reparasjon til noen tusen kr.

 


Diagnose og testing i en av våre testhaller

 

Hva vi kan hjelpe deg med?

  • Kartlegge utbedringsbehov.  Utlesning feilminne og kontroll av måledata for å kartlegge rep behov. Vi har mer testutstyr enn de fleste merkeverksteder for detaljert analyse av motorens funksjoner.
  • Rense filteret med kjemikaler som gjør at det ikke må skiftes. Dette er veldig kostnadsbesparende.
  • Skifte filteret. Vi har mange leverandører på prisgunstige filtre av original kvalitet.
  • Utbedre feil Vi hjelper deg selvsagt med å utbedre feil.

 

 

10 kommentarer om “DPF – vi forklarer

  1. Vidar sier:

    Hei.jeg har en 2007 mod bmw 520D, reg nr: AS21867.
    De siste ukene har den reagert dårligere å dårligere når jeg trykker inn gassen..
    Må liksom kjøre noen meter før den tar noe..
    Det er ingen feil som kommer i displayet,men vi satt den inn på verksted for sjekk,å de fikk opå skjult dpf feil..men vet ikke hva elle4 hvorfor..
    De sa først blinket alt på feil,så prøvde de å regenere,å da varsler den på dpf,å bilen går i nødmodus.
    I går når vi startet,lyste glødeplugg lampen,(glødepluggene ble byttet i fjord)bilen er tung å kjøre,å tar tid før den liksom slår inn på turbo.
    Er dette noe som kan være tegn på tett dpf?
    Det kommer lite eksos å ingen ulyder..

  2. vidar Drønnesund sier:

    hei eg har ein toyota avensis som fikk nødmodus inslått torsdag 6,mai 2021. men om det er dieselpartikelfilter som er tett aner eg ikkje det komer rikelig me exsos ut når eg legger flathonde mot røret klarer eg ikkje og tette røret for og stoppe eksos og komme ut, da er vell ikkje partikelfilteret tett eller?

  3. Knut sier:

    Hei.
    Har en Passat 2.0TDI 2008
    Den har nå begynt å smånappe fra 1600-2400 omdr. Har skiftet dieselfilter, luftfilter og vært inne å fått tunet inkludert delete av egr. Men bilen er likedan. Ved oppstart kan man se en liten eksosdott som kommer rundt turbo et sted. Kan det være dpf som begynner å bli tett?

  4. Thor Ingvar Mikkelsen sier:

    Hei. Jeg har en Audi A6 2.7 tdi quattro 2006 modell som jeg ikke vet om har dieselpartikkelfilter. Regnummer DL25568. Må jeg ha kvalitetsolje, spesial olje i så fall når det er mye langkjøring.?

  5. Frank Ottesen sier:

    Hei jeg har en Toyota avensis 2007 modell (T25) D-4 D (ADT250_) 93kW/126PS. Jeg skiftet DPF for ca. 3 år siden,(uorginalt) men har i ettertid fått problemer med at bilen gir fra seg mye eksos (hvit) som varer opptil et halvt minutt. Har hatt en rens av DPF for bare ett å siden og i tillegg ble det skiftet en sensor som hadde med regenereringen å gjøre. Etter dette ga røyken seg, men den er nå tilbake. På min daglige rute til og fra jobb røyker bilen stort sett på de samme stedene – og første gang når motoren akkurat har blitt varm. Jeg trenger heller ikke ha mye gasspådrag for at dette skjer. Bilen går ellers fint. Har nylig skiftet motorolje, men jeg får stadig opp feilmelding på dashbordet “oil main required”. Jeg leser at dårlige glødeplugger kan gi problemer med DPF ?. Eventuelt andre årsaker?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *