Tett innsug, Sot i innsug, tett EGR, defekt EGR. Samme problem med mange navn.
Visste du at diesel motorer er utsatt for blokkeringer og avleiringer i innsug og EGR system?
Moderne dieselmotorer har EGR ventil (eksostilbakeføring), Partikkelfilter og katalysator. Alt for å gjøre motorene mer miljøvennlige.
Ulempen med dette, er at det medfører en del utfordringer for bileieren over tid.
Dårlig kvalitet på drivstoff, småkjøring og norsk klima fører til gjenkoksing og avleiringer i motorsystemet, tap av motorytelse, økt drivstoff forbruk og kostbare reparasjoner.
Vi tilbyr utvidet motorservice med innvendig motorrens, rens av innsug og EGR-system. Anbefales hver 60.000 km. Ved mye småkjøring anbefaler vi hyppigere rens.
Fordeler med rens
- Effektiv rensing av EGR ventil
- Løsner opp blokkeringer i hele EGR kretsen
- Forlenger levetiden på EGR-ventil
- Gjenoppretter ytelse og gassrespons
- Lavere drivstoff forbruk og mindre avgasser
- Motor får jevnere gange (mindre soting og banking)
Motorolje og filter må skiftes etter en innvendig motorrens.
Etter en rensing av EGR er det viktig med vedlikehold. Vi anbefaler dieseltilsetning TUNAP 984 en gang i året på alle dieselbiler.