Utviklingen i bilbransjen går raskt om dagen og det er ingen tvil om at flere og flere bytter bort dieselbilen. Ofte blir dieselbilen byttet bort for at det er økonomisk lønnsomt med strøm eller for at kjøremønsteret med mye småkjøring ikke passer den moderne dieselbilen. Mange velger helelektrisk bil, men vi forstår veldig godt at dette ikke passer for alle. Slik vi ser det har bensin og hybrid mange fordeler og er et godt valg for mange. Alle biler krever service uansett og dette er viktig. Service er oljeskift, skifte av filtre, men like viktig at en fagmann ser over bilen visuelt og med diagnosetester. På elektriske biler er denne inspeksjonen viktig både for sikkerheten din og for å få utbedret ting før skadene blir store og kostbare.
Problemer bensinmotorer
Forbruket og utslippet skal reduseres mer og mer på nye biler i dag for å klare utslippskravene fra myndighetene. – Dette krever stor nøyaktighet av motorens styringssystem og komponenter. Moderne bensinbiler benytter høytrykks insprøytnings dyser (injectorer) og anlegget minner ganske mye om Common Rail som kanskje noen kjenner fra nyere dieselbiler . Høyt drivstofftrykk, dyseåpninger mindre enn hårstrå, samt hyppige og raske åpningstider gir finfordeling av bensin i motorens sylindre. Dette gir deg en kvikk bil, lavt forbruk og lavt utslipp. For å få moderne motorer til å kjøre på denne magre blandingen ( Lambda tall over 1) kreves spesialbygde motorer som jobber under helt andre vilkår enn for 10-15 år siden.
Utfordringene man ser på bensinbiler er ofte knyttet karbonavlegering, sot og forurensing i innsugskanaler. Som igjen gir økt utslipp og forbruk. I tillegg ser vi ofte feilkoder på tenningsanlegg og tenningsfusk som følge av disse problemene. Dette skjer fordi bensinen inneholder mye bioetanol og generelt mange ulike tilsetninger som benyttes av drivstoffleverandørene. Mange i bilbransjen mener at disse stoffene er tilsatt bare for å øke fortjenesten på drivstoffet. Disse utfordringene ser vi ofte på spesielt på de mindre direkte innsprøytede bensin motorene og BMW sine bensinmotorer helt opp til M-serie.
Bensinbiler har også utfordringer med forurensing i oljen. Dette gir tette oljekanaler og gir ofte økt oljeforbruk. f.eks på flere Subaru modeller med høyt oljeforbruk har dette blitt redusert eller blitt helt i orden ved bruk Tunap sin innvendige motorrens.
Fra ca 2019 begynte bensinbiler å kommer med partikkelfilter (GPF) lignende det som sitter på dieselbiler. Oljeforbruk og utfordringene beskrevet tidligere her gir igjen problemer med dette filteret dersom det ikke blir utbedret raskt.
Forebyggende
Det er ikke like nødvendig med lange turer på litt høyere turtall slik som på dieselbiler, men vi mener at kjøring med driftsvarm motor og kjøring med litt turtall gjør bilen godt en gang i blant uansett.
Innvendig motor og olje
Regelmessig service og oljeskift med riktig olje er viktig på bensinbiler. Vi anbefaler også innvendig motorens samtidig med oljeskift. Dette reduserer på mange billers oljeforbruket og rengjør motoren innvendig.
Drivstoffanlegg og innsug
Ved å bruke Tunap sine produkter 1-2 ganger pr år gir du mye kjærlighet til bilen din sammenlignet med hva kostnaden blir. Da rengjør og smører du dyser og hele drivstoffanlegget. Samtidig som utfordringene med innsugsugskanaler og GPF tilsotning reduseres betraktelig. Man ser stor forskjell på biler som går med og uten disse produktene fast. Av bilene som går med Tunap sine produkter regelmessig hos oss kjenner vi ikke til noen saker hvor det har vært store reparasjoner på dyser og innsugskanaler.
Tunap første behandling eller dersom du mistenker feil på drivstoffanlegg
Tunap service behandling 1-2 ganger pr år
Problemer elektrisk motor/batteri
Til nå har generelt sett feilen og utbedringsbehovet vært små på den elektrisk drevne delen av bilen. På eldre biler har vi sett tilfeller at batteriet til den elektriske motoren må skiftes, men faktisk har disse holdt lenger enn det man først fryktet i bilbransjen. Det som er litt utfordring på de elektriske bilene er når det skjer ting av ytre påvirkning. Noe så enkelt som å slå oppi noe under bilen eller bare skli av veien på vinteren kan virke uskyldig og det er lett å tenke at dette gikk greit. Batterikassen, elektriske motorer og kabler sitter ofte plassert lavt på bilen. Skade på batterikasse eller kabler kan gi dyre reparasjoner og ikke minst være farlig om det ikke blir utbedret . Spesielt viktig er det om det oppstår noe på de orange kablene som er til høyspent anlegget (300-400V). Alt som har med høyspent må man ikke berøre som ufaglært og verkstedet har strenge prosedyrer når det jobbes på dette anlegget. De fleste bileiere er jo forsikret mot kollisjon og avkjøring fra veien, men da må man få det sjekket ut kort tid etter skaden har oppstått. Det er ofte for sent å komme med dette til forsikringsselskapet når skaden oppdages på service flere måneder i ettertid.
Forebyggende og anbefalinger
- Følg bilens service program. Flissundet Motorservice AS utfører godkjent service også innenfor garantitiden-
- Kontakt verksted om du slått oppi bilen under eller ser noe unormalt knyttet til høyspent anlegget.
- Vurder å tegne forsikring på motor og drivlinjen etter garantitiden. Batteri til el-motor og tilhørende komponenter kan gi dyre reparasjoner.
- Dersom kjøremønsteret ditt tillater det. Sett bilen til å lade opp kun 80%, dette sparer levetiden på batteriet.
Hva vi kan hjelpe deg med?
- Rådgivning om tilsetninger og renseprodukter
- Service og vedlikehold i eller utenfor garantitiden
- Analyse, feilsøking og reparasjon av den elektriske og bensindrevne delen.
- Injectorrens med adapter
- Granulatrens av innsugskanaler og eksos kanaler
- EGR og innsugsrens med BG sine produkter.
Kontakt oss om vi kan hjelpe deg med noe