I 2021 øker Flissundet Motorservice sin satsing på elbiler.
– Vi har fått vår første leiebil som er helelektrisk. Denne blir til disposisjon for våre kunder som utleiebil. Våre bilmekanikere skal også bruke den til opplæring. Det er mye mer data og elektronikk på elbil enn på en fossilbil, forteller daglig leder ved Flissundet Motorservice, Roger Bjørneseth.
Bilverkstedet opplever en økt etterspørsel etter servicer og kontroller på el- og hybridbiler. I framtiden skal også alle biler være elektriske.
– Vi skal være ditt lokale elbilverksted. Vi er sertifisert gjennom MECA-kjeden og har nødvendig utstyr og spesialutstyr for elektriske biler. Det er helt naturlig for oss å være med på den teknologiske utviklingen, forteller Bjørneseth.
Kompetanse på elbiler
Den rivende utviklingen innen bilbransjen har gjort det helt nødvendig å øke kompetansen på området for Flissundet Motorservice. Det siste året har de ansatte kurset seg og tatt autorisasjoner for å øke kompetansen på området. Den kompetansen skal styrkes og videreutvikles i 2021.
– Vi skal være gode rådgivere når det kommer til elbil. Vi skal ha kompetanse på hvordan elbilen skal lades optimalt, være oppdatert på nødvendig utstyr og tilby det og gjennomføre servicer riktig, sier han.
Flissundet Motorservice er en del av MECA-kjeden. Det betyr at de kan gjennomføre service og kontroll på de fleste elektriske kjøretøy. Det er kun Tesla som har noen begrensinger.
Sertifisert elbilverksted
Det finnes ingen offentlig sertifiseringsordning for bilverksted som skrur på el- og hybridbiler. MECA-kjeden har som første landsdekkende kjede, etablert MECA-sertifiserte elbilverksted.
– I framtiden håper vi å kunne tilby en forbedret og mer effektiv lademetode for elbiler. Dette er noe vi kommer til å jobbe videre med i 2021, sier han.
Hvorfor skal du velge oss?
- MECA-sertifisert elbilverksted
- Godkjent for service på elbil og hybrid
- 12 måneder MECA Veihjelp ved service
- Vi gjennomfører alt av reparasjoner og periodisk kjøretøykontroll
- Service på Aircondition (AC-service)
Roger Bjørneseth og resten av medarbeiderne ved Flissundet Motorservice har bitt seg merke i noen trender som går igjen hos elbiler.
– Vi ser blant annet at bremsene blir brukt mindre på elbil. Det kan føre at bremseskivene ruster og må byttes raskere. Hvis man skulle få en smell på bunnplata, må man også tenke på om batteriet kan ha blitt skadet, sier Roger Bjørneseth og legger til:
– Elbiler er gjerne 400-500 kilo tyngre. Det gjør at dekkene slites raskere hvis hjulstillingen er skjev. Det kan oppstå andre andre feil på batterisystemet, ladesykluser og lav spenning. Hos oss har vi kompetanse på feilsøking, fikse feilen og gjennomføre servicer på din elbil.
Skal din bil på service eller ha EU-kontroll? Ta kontakt. Vi gir deg gjerne et uforpliktende tilbud. Vi er ditt lokale elbilverksted og bilverksted uansett merke.